mia-zonnepanelen-trias-venlo-subsidie

In een truckcabine komt steeds meer apparatuur. Die apparatuur moet ergens door worden gevoed. Dat kan met behulp van de diesel waar de truck op rijdt, maar het kan ook anders, bedachten de drie initiatiefnemers van de start up IM Efficiency.

Hoe? Met een systeem bestaande uit flexibele zonnepanelen, lithium batterijen en een intelligent regelsysteem. De zonnepanelen leg je op het dak van de trailer en de zo gewonnen energie leid je naar de batterij. Daarmee kan vervolgens de apparatuur in de cabine worden gevoed. Minder kosten en milieuvriendelijker.

“We zijn twee jaar met de ontwikkeling van dit project genaamd ‘Green Logistics Unit’ bezig geweest. Eerst door ons zelf gefinancierd”, vertellen Martijn Ildiz en Ruud Derks, twee van de initiatiefnemers. “Toen we echter aan een prototype wilden beginnen, bleek dat er meer geld nodig was.”

Op zoek naar aanvullende financiering kwam het drietal uit bij TRIAS. Dat legde verbinding met LIOF en hun programma LimburgLogistiek, gericht op het versterken van de Limburgse logistieke sector. Derks: “De logistiek is in onze provincie een belangrijke sector en met dit programma kunnen bedrijven in die branche zich verder ontwikkelen en hun concurrentiepositie verbeteren.” Hij merkt op dat LimburgLogistiek en de ideeën van IM Efficiency naadloos op elkaar aansloten. “TRIAS heeft de kennis om de juiste partijen bij elkaar te brengen.”

Momenteel, geeft Derks aan, bevindt het project zich in de testfase. Zo wordt gekeken of alles werkt zoals verwacht en of de opbrengsten overeenkomen met wat vooraf berekend is. De verwachting is dat de Green Logistics Unit aan het eind van het jaar de markt op kan. Dan wordt opnieuw contact gezocht met TRIAS. “Intensiever contact”, verbetert Derks, “TRIAS is heel pro-actief, ze houden voor ons bij wat er speelt en koppelen dat terug. Tegen de tijd dat we de markt op gaan zoeken we weer naar de beste optie.” Daarbij kan hij dan terugvallen op een van TRIAS geleerde les, glimlacht Derks. “Dat we moeten focussen op wat de uiteindelijke klant maar zeker ook de geldverstrekker wil. Als bedenker ben je heel erg op het product zelf gericht. Maar een geldverstrekker wil ook andere zaken weten. In ons geval hoeveel het bespaart, hoeveel minder diesel er wordt verbruikt en dus minder CO2 wordt uitgestoten.”

Bedrijven die gebruik gaan maken van de Green Logistics Unit kunnen volgens Derks rekenen op een terugverdientijd van ongeveer drie jaar. “We gaan de pakketten in een eigen werkplaats in Heerlen samenstellen, maar bouwen op locatie in.” Wat de klant weer wat extra kilometers en dus brandstof scheelt.