Zorgen dat de kennis die bij oudere werknemers aanwezig is voor het bedrijf behouden blijft door die kennis over te brengen op jongeren. Dat is uitgangspunt van het project ‘Het Collectief Geheugen’. TRIAS begeleidde bij het verkrijgen van subsidie waardoor het samenwerkingsverband achter het project ‘kennisfabrieken’ kan bouwen waarin kennis wordt opgeslagen en uitgebreid.

Dat samenwerkingsverband bestaat uit Experience Republic, Get Noticed, Swanenberg Hydraulic Systems en Verbi. Partijen die al eerder samenwerkten, vertelt Mitch Gielen, eigenaar van Experience Republic. Zijn bedrijf – dat 6 jaar bestaat en 8 medewerkers telt – ontwikkelt fysieke en digitale content om spelenderwijs te leren. “Denk aan een escape room, maar eveneens aan een 360-graden visualisatie. We combineren kennisoverdracht met plezier. Get Noticed is een partner waarmee we vaker samenwerken; zij plaatsen onze creatieve uitwerkingen bijvoorbeeld op een website.”

Interactieve game
Swanenberg en Verbi, vertelt hij, zijn innovatieve technische bedrijven, koplopers in hun vakgebied. “We hebben al eerder projecten met ze gedaan om jeugd te enthousiasmeren voor de techniek.” Bedrijven met veel kennis, geeft hij aan, maar die kennis zit vaak bij oudere werknemers die over enkele jaren met pensioen gaan. “Om die kennis over te dragen op jongere medewerkers en zo te borgen hebben we met het projectteam MKB!dee een interactieve game bedacht: ‘Het Collectief Geheugen’. Het is een strategisch simulatiespel waarbij oudere en jongere medewerkers kennisfabrieken bouwen. Ze brengen op hun eigen wijze kennis in: de oudere medewerker verklaart bijvoorbeeld een werktekening, de jongere beschrijft iets in een vlog. Hoe meer kennis wordt ingebracht, des te beter functioneert de fabriek.”

“Ze weten van de hoed en de rand. Van subsidies heel veel, uiteraard,
maar ze kennen ook de wereld van de techniek
.

Nieuwe inzichten
Op die speelse wijze, legt Gielen uit, wordt de bij de twee bedrijven aanwezige kennis vastgelegd en behouden. “En gecombineerd, zodat je wellicht tot nieuwe inzichten komt.” Voor de financiering van het project werd gezocht naar een passende subsidie. Daarbij werd een beroep gedaan op de kennis en kunde van TRIAS. Het werd een succesvolle samenwerking, maakt Gielen duidelijk. “Succesvol en prettig. Ze weten van de hoed en de rand. Van subsidies heel veel, uiteraard, maar ze kennen ook de wereld van de techniek, weten dus al heel snel wat er wordt bedoeld.”

Juiste vragen
Gielen noemt dan de pro-actieve en efficiënte benadering van TRIAS. “Ze zijn heel betrokken, denken niet alleen mee, maar ook een paar stappen vooruit en weten precies welke vragen ze moeten stellen. Daardoor weten ze een prima projectplan op te stellen waarin op uitstekende wijze is beschreven hoe wij spelenderwijs kennis willen vergaren. Ga maar na, voor deze subsidie, MKB Idee, werden 231 aanvragen ingediend waarvan er 63 zijn gehonoreerd. Die van ons stond op plek 10. Zonder meer een prima resultaat waar alle projectpartners zeer tevreden over zijn.”