subsidie-adviseur-trias

Éen jaar subsidie ervaring, hoe ziet het eerste jaar van een subsidie adviseur eruit? Dat vroegen we onze collega Melanie van der Meer. Sinds mei 2021 is zij werkzaam bij TRIAS. Voor het eerst kwam zij in aanraking met het werken met subsidies. Maar haar projectmatig achtergrond ging ze voortvarend aan de slag.

Als ervaren jurist met aardig wat (buitenlandse) werkervaring ben ik bij TRIAS in het diepe gedoken in de voor mij onbekende wereld van subsidies. Mijn eerste jaar bestond dan ook voornamelijk uit leren. Wat ik het eerste jaar allemaal geleerd heb? Ten eerste heb de interne cursus over het subsidielandschap gevolgd, gegeven door mijn ervaren collega en specialist op het gebied van opleidingen en subsidiemanagement binnen gemeenten Annelies Swarts. Dit heeft mij in de eerste periode goed geholpen inzicht te krijgen in deze interessante en veelomvattende materie. Van Europese subsidies tot Rijksbijdragen, van Provinciale- en gemeentelijke subsidies tot fondsen. Alles is in een helikopterview aan bod gekomen en deze meerdaagse cursus heb ik dan ook met veel plezier en interesse gevolgd.

Back-office

Daarnaast heb ik veel opgestoken van de back-office activiteiten, zoals het opstellen van subsidiescans en het samenstellen van de nieuwsbrieven. Met een subsidiescan of matrix brengen we voor een klant in beeld welke subsidieregelingen voor een project of thema in aanmerking kunnen komen. De verslaglegging per scan varieert. Dit kan een relatief kort en overzichtelijk document zijn voor een concreet plan zoals de verbouwing van een dorpshuis. Het kan ook een uitgebreide scan zijn met wel honderd regelingen voor bijvoorbeeld de aanpak van de verduurzaming van een heel stadsdeel. Hierin wordt dan naast de toepasselijke subsidiemogelijkheden ook een uitgebreid advies en conclusie gegeven om duidelijk te maken welke regelingen het meest kansrijk zijn en het beste passen bij de betreffende onderdelen van het plan.

Ook door het selecteren en redigeren van de nieuwsbrieven die TRIAS iedere week aan abonnees verstuurt heb ik veel kennis kunnen vergaren. In de nieuwsbrieven worden de voor de betreffende klanten relevante berichten over nieuwe subsidieregelingen, naderende deadlines, resterende budgetten en dergelijke opgenomen. De uitleg van mijn collega Ferry van der Bloemen (naast subsidieadviseur en marketeer ook verantwoordelijk voor de back-office) heeft me daar ook zeker bij geholpen want hij kent onze klanten en de subsidiewereld als de beste. Een andere taak binnen de back-office is het ondersteunen van font-office collega’s in het beantwoorden van eenvoudige of complexe vragen van klanten. Het is heel leerzaam om subsidieregelingen, verordeningen en andere officiële publicaties uit te pluizen en de antwoorden boven tafel te krijgen.

Concrete aanvragen

Daarnaast ben ik natuurlijk ook aan de slag gegaan met concrete subsidieaanvragen. Projectplannen schrijven, bijbehorende begrotingen maken en sparren met collega’s hoe de subsidieaanvraag nog verbeterd kan worden. Ook natuurlijk regelmatig overleggen met de klant of de ingeslagen weg naar wens is en of het plan nog aangescherpt of aangevuld kan worden.

Eén van de successen van het afgelopen jaar waar ik aan heb bijgedragen waren de toegekende subsidiebeschikkingen van het Oranjefonds en het VSBfonds voor de inrichting van de vernieuwde Harmoniezaal in Tegelen. Hiermee wordt dit stadsdeel van Venlo nieuw leven ingeblazen, mede dankzij de samenwerking tussen TRIAS en de Stichting Cultureel Erfgoed Tegelen, de eigenaar van het pand. Een heel andere soort aanvraag waar ik aan heb meegewerkt en waar ik ook veel van heb geleerd, is de aanvraag voor een gemeente in het kader van het Programma Aardgasvrije Wijken. Hopelijk komt hierop binnenkort ook een positieve beschikking want dit zou een enorme vooruitgang in de energietransitie betekenen voor de betreffende gemeente en de inwoners.

Samenwerking

Wat mij heel goed is bevallen en waar ik ook veel van heb opgestoken is dat de projecten en opdrachten altijd met meerdere collega’s samen worden opgepakt. De taken worden vooraf goed verdeeld, er wordt een stappenplan opgesteld en we overleggen regelmatig. Natuurlijk altijd met als doel een prettige en efficiënte samenwerking met de klant, het tijdig indienen van de aanvraag en een positieve beoordeling door de subsidieverstrekker.

Ik verheug mij op de komende jaren bij TRIAS om mijn kennis en deskundigheid als subsidieadviseur verder te ontwikkelen en bij te mogen dragen aan vele subsidieaanvragen voor mooie projecten.